tirsdag den 13. januar 2015

Gave til søster - Hæklet tæppe med lyskæde

D. 4 januar havde min søster fødselsdag. Eftersom hun lå syg og rykkede festlighederne til denne weekend vi lige er gået ud af, gav det mig en oplagt mulighed - Nu skulle hun få sin bestilling i gave.

Jeg har tidligere hæklet et tæppe med lyskæde, hvorefter to af mine brødre (har tre af slagsen) og min søster lagde en bestilling ind. Jeg er rigtig glad for den, og den giver en ekstra gang hygge i et mørkt hjørne. I det kommende hus, har jeg allerede tanker om, hvor den skal placeres :) hihi.

Inspirationen til tæppet har jeg fundet hos bautawitch. en svensk blogger, som jeg tilfældigvis krydsede i bloggerverden.

Den ene lyskæde på 10 meter har jeg købt i Lidl engang til ca. 100 kr. og den anden lyskæde på 6 meter er købt i hjem og fix til omkring 70 kr. Jeg har brugt ca. en rulle hvid zpagetti(stof)garn af 120 meter til hvert tæppe, men vil anbefale at have en ekstra ved hånden da det kun lige slog til.

Jeg startede med en magisk ring og lavede 6 fastmasker i denne. Derefter tilføjede jeg den ene ende af lyskæden og her begyndte jeg, at lave fastmasker omkring lyskæden. I starten havde jeg meget fokus på at lave to fastmasker i samme maske, så det både dækkede lyskæden, men også blev større rundt. Jeg lavede mine over flere dage, da det kan være hårdt for armene at arbejde med. (men også god træning)

Når der ikke er mere lyskæde tilbage, lavede jeg de 4 runder som bautawitch beskriver. Hendes oversat fra svensk til dansk
varv = runde
fm = fastmaske
lm = luftmaske
m = maske
sm = kædemaske

Resultaterne er som på billederne. De to første, er vedrørende den jeg lavede til min søster. Jeg blev færdig en time før den skulle gives, så billedet med tændt lyskæde er ikke retfærdiggørende. Det tredje billede er min egen, med lyskæden på 10 meter. Her viser billedet bedre, hvordan det lyser i mørket.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar