mandag den 30. marts 2015

Glimmer påskeæg

Så er det påskeferie..!!! Yaaay...!!! Og endda til og med d. 7. april..!!!

Det er godt nok længe siden jeg har haft ferie, så det skal rigtig nydes. De næste to tirsdage har jeg ingen planer (endnu), men ellers er kalenderen booket op, med massage, frisør, byg og bo messe, håndblod, cafebesøg, shopping mm. Så jeg frygter, at tiden flyver afsted i de gode stunder.
I anledningen af påsken, har jeg leget lidt med æg. - Selvfølgelig - Jeg har længe gået med en ide om, at fylde en æggeskal med cement eller beton. Det kunne jeg desværre ikke bare lige skaffe, og i så små mængder. Så alternativet var 1 kg. modelgips. 

For at give lidt kontrast til gipsen, så havde jeg også bestemt mig for, at prøve lidt af, med glimmer. Det skulle ikke være for iøjefaldende, bare lige så man ænser det i ægget. 
Jeg bugte otte æggeskaller, hvor jeg forsigtigt, prøvede at få blommen og hviden ud. Dem skyllede jeg grundigt og sørgede for, at de stadige var fugtige inden i, men uden vanddråber. Dernæst tog jeg glimmeret, fyldte lidt i, og ellers drejede ægget, så der kom glimmer rundt i ægget. Husk, at sørg for at der også kommer glimmer nær åbningen, så det bliver pænt spredt. Herefter fyldte jeg alle æggene op med den blandede modelgips. Duppede dem forsigtigt ned på hånden, så jeg kunne få de værste luftbobler udlignet og derefter til tørre. Det svinede lidt, og noget kom også på tøjet, men det er underordnet når man hygger sig.
Jeg lod dem tørre i ca 2 timer, hvorefter jeg forsigtig pillede æggene. Og voila! et glimmer påskeæg.

Jeg går stadig og pønser på at lave lidt mere ved nogle af æggene, så det kan være I ser en lidt anden version senere.

Jeg er meget godt tilfreds med mine æg. Jeg kan godt lide, at glimmeret spiller med lyset, når man går forbi dem. De kan sagtens bruges til påskebordet, dekorationer eller påskelandskabet, hvis man har det. 

Hvad syntes du om mine små æg? De er lette at lave, de tager dog lidt tid, men det er mest pga. ventetiden på, at gipsen størkner.

bekes*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar