tirsdag den 17. marts 2015

Hækle pude - tunesisk hækling del 1

På min Århus tur, med min mutti i januar måned, købte jeg to hæklebøger af Sys Fredens. Den ene handler om tunesisk hækling. Jeg har tidligere forsøgt at kaste mig ud i det, ved at se videoer på nettet. Begge gange har jeg trevlet det hele op igen, fordi jeg ikke var 100% tilfreds, og det blev ikke bredt nok i forhold til puden. Nu må tredje gang være lykkens gang. 

Jeg vil bruge tre farver. For at få farverne til at løbe ens omkring puden, har jeg lavet en lille tegning, for bedre at kunne forestille mig, hvordan den vil se ud.

Puden er 50 cm bred, så jeg vil give yderfarvesiderne 15 cm (+1,5 cm til syning), farvemixet 5 cm og midterfarven 10 cm. = 53 cm. Jo længere jeg kommer i projektet, jo nemmere har jeg ved at se, hvor mange rækker der skal til.


Til bagsiden skal jeg have købt noget stof som matcher i farverne, men det venter jeg med, til forsiden er færdig.

Tunesisk hækling tager lidt tid, og jeg syntes at det er lidt hårdere for fingrene end alm. hækling, til gengæld syntes jeg at det giver et rigtig flot struktur.
Hvis du også er fristet til at gå igang med tunesisk hækling, kan jeg anbefale at lure youtube videoer inden, der er masser som kan hjælpe dig godt igang. Ellers er Sys Fredens bog "Tunesisk hækling" også ganske fin. Her er der også inspiration til mange andre mønstre.

Jeg har lavet min egen lille materialeliste, som matcher det jeg nu har kastet mig ud i. Jeg har dog ikke tilføjet stof/garn-mængde til bagsiden, da det er en smagssag om man vil have stofbagside eller hæklet bagside. 

Til sidst har jeg tilføjet netflix, da jeg er storforbruger af dette, når jeg hækler. Jeg bliver nød til at have noget ud over, end at sidde og hækle, så det er jo fantastisk, at jeg kun er halvvejs i Bones :)

Edit: den færdige udgave kan du se her

bekes*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar